General

Witaminy B i ich wpływ na organizm

O ogromnym znaczeniu witamin z grupy B można mówić z przynajmniej dwóch powodów. Na pierwszy plan wysuwa się to, że wspierają wiele procesów zachodzących w organizmie, warte podkreślenia jest jednak to, że nie potrafimy ich sami wytwarzać. Witaminy B muszą być dostarczane z zewnątrz, a jeśli leży nam na sercu własne zdrowie, warto pamiętać o tym, aby ich dostarczanie odbywało się z możliwie jak największą regularnością.

Charakterystyka witamin B

Lekarze i farmaceuci zazwyczaj rozróżniają witaminy B zwracając uwagę na to, że każda z nich ma nieco inne właściwości. Warto jednak pamiętać, że łączy je szereg cech wspólnych. Wszystkie potrafią pozytywnie wpływać na metabolizm i przemianę materii oraz koić nerwy, wszystkie też są wysoko cenione ze względu na ich wyjątkowo pozytywny wpływ na naszą koncentrację. Inną cechą wspólną witamin B jest to, że w zdecydowanej większości przypadków nie występują samodzielnie, ale jako kompleks. W praktyce oznacza to, że przyjmując produkty takie, jak kasza jęczmienna, mięso, podroby, kasza gryczana, jaja, kalafior, cebula, czosnek, brokuły, czy też brukselka, dostarczamy do organizmu każdą z nich. Możemy się z tego jedynie cieszyć, łatwiej można bowiem radzić sobie z niemałym wyzwaniem, jakim jest eliminowanie ich niedoborów.

Najważniejsze dla ludzkiego zdrowia witaminy z grupy B

Jedną z najbardziej znanych witamin z grupy B jest witamina B, która doczekała się też indywidualnego miana i często określana jest jako tiamina. Gdy jej brakuje należy liczyć się ze zwiększonym ryzykiem porażenia nerwów obwodowych oraz niedowładów, dbanie o właściwy poziom tiaminy jest jednak zbawienne dla całego naszego układu nerwowego oraz metabolizmu węglowodanów. Na szczęście, witamina B1 nie jest wcale trudno dostępna, bez trudu więc wyeliminujemy jej braki spożywając ziemniaki, wieprzowinę, wątróbkę, a także nasiona dyni oraz słonecznika.
Bardzo ważna jest też witamina B2, o której mówi się też jako o ryboflawinie. W swojej sztucznej formie jest częstym składnikiem preparatów wspierających odchudzanie, witamina B2 wpływa bowiem na metabolizm i odpowiada za utrzymanie prawidłowej wagi organizmu. Na szczęście, jej niedobory można eliminować bez konieczności sięgania po tabletki. Ryboflawina jest obecna przede wszystkim w produktach mlecznych, sporą jej zawartością mogą jednak pochwalić się jaja oraz drób. Chcąc walczyć z ryzykiem jej niedostatku warto sięgać również po płatki zbożowe, zdecydowana większość ich producentów wzbogaca bowiem o nią oferowane przez siebie płatki.

Dodaj komentarz